Nevyzvednutí zásilky zaslané na dobírku

Pokud jste si objednali zboží na dobírku a zásilku jste si nevyzvedli, jedná se o porušení zákona, konkrétně § 2118 zákona č. 89/2012 Sb., který jasně říká, že „Kupující zaplatí kupní cenu a věc převezme“.

Pokud jste objednávku i přes Vaši zákonnou povinnost nepřevzali, jsou celkem dvě možnosti, jak tuto situaci vyřešit:

  • O objednávku máte stále zájem

Zboží Vám znovu zašleme, ale pouze po předchozí platbě (bankovní převod nebo on-line platba kartou). Celková cena objednávky bude navýšena o kompenzaci za předchozí nevyzvednutou zásilku. Stačí nás kontaktovat a rádi Vám sdělíme potřebné platební údaje.

  • O objednávku již nemáte zájem

Situace, kdy jste zásilku nepřevzali, neznamená, že jste ji stornovali nebo že jste odstoupili od kupní smlouvy. Naopak to znamená hrubé porušení kupní smlouvy dle § 2118, odst. 1,  zákona č. 89/2012 Sb. občanský zákoník.

Odesláním objednávky a jejím přijetím a potvrzením naším e-shopem vznikla platná kupní smlouva v plném rozsahu, účinná dle našich obchodních podmínek, které jste odsouhlasili v posledním kroku před odesláním objednávky a dle aktuálně platných zákonů České republiky.

V případě, že Kupující bezdůvodně odmítne převzít zboží doručované zásilkou na dobírku, či v případě, že Kupující si zásilku, která byla uložena u doručovatele, nevyzvedne, je Kupující povinen uhradit skutečné náklady spojené s přípravou zboží a dopravou (dopravné) zákazníkovi. Zákazníkovi bude následně zaslán email s kompenzačním poplatkem ve výši 100 Kč. Výše uvedené neplatí, pokud zákazník před oznámením prodávajícího o expedici zakoupeného zboží písemně nahlásí prodávajícímu odstoupení od kupní smlouvy.

Tento poplatek obsahuje:

  • administrativní vyřízení objednávky, vystavení objednávky
  • vyskladnění produktů a jejich kompletace
  • zabalení do ochranného obalu a do balíčku
  • cenu obalového materiálu, krabice, pásky
  • poplatek (poštovné) přepravci na doručení k zákazníkovi
  • poplatek (zpětné poštovné) přepravci zpět k doručovateli
  • doplatek přepravci za zpracování vratky
  • rozbalení a likvidace použitého obalového materiálu
  • fyzické zařazení zboží zpět na skladové pozice
  • administrativní zařazení produktů zpět do prodeje na eshopu
  • vystavení dobropisu a jeho zaúčtování
  • vystavení této upomínky, faktury za tento poplatek
  • zařazení mailové adresy do seznamu zákazníků, kterým nadále nebude umožněna platba na dobírku

Smluvní pokuta nabývá splatnosti dnem vrácení nepřevzaté či nevyzvednuté zásilky dodavateli. Prodávající je dále oprávněn zveřejnit takovou skutečnost na internetových stránkách informujících o nespolehlivých zákaznících a jiných obdobných portálech a zároveň takovému Kupujícímu bude další objednávka potvrzena jen za předpokladu výběru platby předem.

Vedoucí právního oddělení společnosti dTest, pan Lukáš Zelený, k dané problematice uvádí:

„Tím, že zákazník odmítne balík převzít, nezačíná automaticky plynout lhůta pro odstoupení od smlouvy. Zákazník tedy bude muset zaplatit. Má ale ještě stále možnost od smlouvy odstoupit. Smluvní pokutu a úroky z prodlení nebo kompenzaci poštovného však bude muset zaplatit v každém případě, tato povinnost se odstoupením od smlouvy neruší.“

Uvědomte si prosím, že nevyzvednutím zásilky nám vznikají náklady na její poštovné (zadarmo ji po republice nikdo nepovozí), dále ji musíme rozbalit, zboží zkontrolovat, použité obalové materiály vyhodit a zajistit plno další administrativní a jiné práce. Tento čas, který musíme strávit s vrácenou zásilkou, bychom raději využili pro balení zboží pro někoho, kdo o něj opravdu stojí a těší se na něj.

Pro příště Vás tedy prosíme popřemýšlet nad tím, jaké dopady takovéto Vaše jednání může mít. Pokud jste o objednané zboží ztratili zájem, převezměte si ho, kontaktujte nás a vraťte nám ho na základě našich pokynů v zákonné 14 denní lhůtě.

Děkujeme za Vaši férovost.

Odeslat článek známému   Vytisknout